Parlament Europejski chce, by nasze auta „zmądrzały”. Dlatego zmienia obowiązkowe wyposażenie samochodu.

Dziś musimy mieć na pokładzie ABS i ESP (każdy zmniejsza ryzyko wypadku o > 15 proc.). Wkrótce przyjdzie nam się uczyć nowych skrótów: ALC, ISA, ADR i EDR. To inteligentne systemy, które każde nowe auto będzie musiało mieć na pokładzie. Inaczej nie uzyska homologacji.
Skąd ten pomysł? Z desperacji. W latach 2001-2010 krzywa śmiertelnych ofiar wypadków drogowych ładnie spadała 📉 w sumie o 40 proc. Aż w 2013 r. – przestała. Więcej aut? Też. Ale głównie przez smartfony. Nigdy w historii motoryzacji nie było równie silnego dystraktora. Mimo, że przepisy zabraniają 📵 kierowcy i tak ich używają. Piesi na pasach. A nawet rowerzyści. Z takim np. skutkiem:

W sumie w 2017 r. na drogach UE zginęło 25300 ludzi a 135000 zostało rannych. Tyle samo, co 4 lata wcześniej. By to zmienić europarlamentarzyści ustami posła sprawozdawcy Róży Thun, przedstawili pakiet 60 zmian przepisów. Czy będą przyjęte?
– Pewnie tak, bo rzadko się zdarza aż taki aplauz już przy pierwszym czytaniu – mówi Róża Thun. – Chodzi nam o to, by tańszy samochód nie chronił mniej od drogiego, a tak jest obecnie.

Co mają robić te nowe systemy?

 ISA – inteligent speed assistance – inteligentny ogranicznik prędkości. Mijasz znak
z 70-ką? Samochód zwalnia. Z 50-ką? Jeszcze bardziej. Kończy się teren zabudowany? Przyśpiesza. Wszystko to robi sam. A gdy zachcesz pojechać szybciej? Wprowadzi w drgania pedał gazu, by dać ci do zrozumienia, że przekraczasz dopuszczalną prędkość.
W Polsce ISA będzie musiał być jeszcze bardziej inteligentny z powodu różnych limitów w miastach (50 km/h za dnia i 60 km/h w nocy) i odwoływania ograniczeń przez skrzyżowania.

 ALC – alkohol interlock installation, czyli alkomat sprzężony z zapłonem. Piłeś? Nie zapalisz silnika (przez najbliższe 5 min), a więc nie pojedziesz. Kolejna niezaliczona próba
– blokada zapłonu przez 30 minut, itp. Każde auto musi być przystosowane do ALC. System będzie montowany, by nie dopuścić do recydywy u kierowców już raz przyłapanych na jeździe pod wpływem.

 ADR – advanced distraction recognition – czujnik dekoncentracji. To jakby wzbogacona wersja czujnika zmęczenia (wyświetla ikonkę:☕sugerując przerwę na odpoczynek) o kamerkę śledzącą ruchy 👀 (eyes tracking) i oprogramowanie, które wykryje, że nie patrzymy na drogę tylko np. na smartfona. Do porządku przywoła nas ostry sygnał dźwiękowy📣

 EDR – event data recorder – coś jakby czarna skrzynka, która na bieżąco rejestruje kilkanaście parametrów: prędkość, przeciążenie, ruchy kierownicy i pedałów, obroty silnika, bieg, ile osób jest w kabinie, czy mają zapięte pasy, itp. EDR zapisuje te dane w pętli (nowe nadpisują stare) do czasu kolizji lub wypadku. Wybuch choćby jednej poduszki zamraża ostatnie 15 sekund przed i pierwsze 5 sekund po. To pozwoli prześledzić przebieg wypadku i działanie pokładowych systemów bezpieczeństwa.

ISA i ADR będą najpewniej wyłączalne, ALC i EDR – nie.
W sumie europosłowie chcą uznania kilkunastu systemów jako obowiązkowych. Większość bywa już montowanych w niektórych modelach (EDR niemal we wszystkich). Gdy będą ujednolicone i montowane powszechne, wzrost cen aut z tego tytułu ma być niemal nieodczuwalny.
Co jeszcze?

CIĘŻARÓWKI – np. w Londynie 🚛 uczestniczą w aż 60 proc. śmiertelnych wypadków z udziałem rowerzystów. Powód? Ogromne martwe pole widzenia (tym większe, im kierowca siedzi wyżej). Do tego przypadki otwierania drzwi tuż przed jadącym 🚲 Obowiązkowe detektory ruchu wokół ciężarówek mają radykalnie poprawić sytuację.

KORZYŚCI – jeśli wszystkie proponowane zmiany zostaną przyjęte i wdrożone, w ciągu 16 lat ocalą od śmierci 25 tys. ludzi. W tym pieszych i rowerzystów🙏

TERMINY – do 13 grudnia przyjmowane są poprawki. Głosowanie – styczeń, luty 2019 r. Wdrożenie: osobówki – 2022-24 r., ciężarówki – 2026 r. ⏳

OBIEKCJE – zieloni i socjaliści obawiają się ciągłej inwigilacji i ryzyka wycieku danych gromadzonych przez nowe systemy👎 To samo mówili przed wprowadzeniem pokładowego systemu eCall (informuje służby 🚑 już w momencie wypadku) obowiązkowego od 1 kwietnia tego roku.

Artur Włodarski

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here