15 marca obchodzimy Światowy Dzień Snu, a  jak wynika z najnowszych badań sen to prawdziwy prezent dla naszego mózgu. Okazuje się, że kobiety śpią gorzej niż mężczyźni, bo… rozmyślają m.in. o swoich finansach. Jeśli do tego opiekują się dziećmi i starszymi rodzicami, trudności w zasypianiu tylko się pogłębiają. 

Wyniki ogólnoświatowego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy biofarmaceutycznej Sanofi w Polsce, Australii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Włoszech i Francji sugerują, że kobiety stoją w obliczu poważnych kłopotów ze snem. Taki problem zgłosiła aż 1/4 badanych pań z tzw. „pokolenia sandwich”, na których ciąży podwójny obowiązek sprawowania opieki nad starzejącymi się rodzicami i dziećmi.
Podczas gdy sen kobiet na całym świecie zaburzają przede wszystkim obawy związane
z finansami, stres i partnerzy, większość mężczyzn śpi spokojnie przez całą noc. Kobietom przeszkadza chrapanie, wiercenie się i poruszanie się po domu partnera. Budzą je również hałasujące zwierzęta domowe.

Zmaganie kobiet z problemami zarówno w zakresie ilości, jak i jakości snu jest prawdopodobnie wynikiem połączenia czynników emocjonalnych i środowiskowych – przekonuje wybitny ekspert w dziedzinie snu prof.Damien Leger. – Wysoki poziom stresu w ciągu dnia może mieć wpływ na naszą zdolność do zasypiania. Kobietom, które poza obowiązkami zawodowymi pełnią wiele ról domowych, pozostaje niewiele czasu dla siebie, na efektywne wyłączenie się przed snem. Nic więc dziwnego, że są one bardziej narażone na bezsenność, a jakość lub ilość ich snu jest niewystarczająca. Dlatego nasza sypialnia musi być miejscem cichym i spokojnym, sprzyjającym nieprzerwanemu nocnemu wypoczynkowi – dodaje.

Neurolog Matthew Walker, który określił sen mianem „cudownego leku”, w swej bestsellerowej książce „Dlaczego śpimy” opisał go jako „rewolucyjną metodę leczenia, która pozwala żyć dłużej, poprawia pamięć, zwiększa atrakcyjność, pozwala utrzymać prawidłową masę ciała i obniża łaknienie.” Niestety, wydaje się, że większość światowej populacji nie wysypia się na tyle, by skorzystać z dobroczynnej mocy snu.

Tymczasem mniej niż 6 godzin snu dziennie to przyczyna chorób metabolicznych, takich jak otyłość i cukrzyca typu 2, a także schorzeń układu krążenia (nadciśnienie tętnicze).

Tropiciele radzą jak możesz poprawić jakość swojego snu:

• Dbaj o to, abyś chodził spać i wstawał niezmiennie o zbliżonych porach. Dzięki temu rytmowi Twój mózg nauczy się regularnego uwalniania odpowiednich hormonów niezbędnych do zdrowego snu

• Jeśli potrzebujesz drzemki w ciągu dnia, staraj się aby trwała najdłużej 30 minut – krótka drzemka ma dobry wpływ na organizm i nie spłyca snu w nocy.

• Uprawiaj regularnie sport co najmniej 30 minut dziennie. Przez to sen jest zdrowszy, głębszy i dłuższy.

• Intensywne ćwiczenia fizyczne wykonuj do pięciu godzin przed położeniem się do łóżka.

• Godzinę przed snem przyciemnij światło i nie korzystaj z komputera.

• Przed snem przewietrz pomieszczenie, w którym śpisz.

• Przez 2-3 godziny przed snem staraj się nie podjadać.

• Ogranicz używanie substancji stymulujących np. kofeiny, nikotyny oraz niektórych herbat (np. białej), gdyż nadmiernie pobudzają organizm.

• Kąpiel weź najpóźniej godzinę przed snem. Podnosi ona temperaturę i wybudza organizm, który już od ok. 18:00 powoli obniża swą temperaturę szykując organizm do nocnego wypoczynku.

• Zadbaj o przyjemną atmosferę w porze wieczornej, jeśli decydujesz się na seans filmowy, to obejrzyj coś relaksującego, pozwól sobie na miłe i przyjemne rozmowy z innymi.

• Korzystaj z ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych.

• Jeśli odczuwasz, że pozostawanie w łóżku pomimo niemożności zaśnięcia dodatkowo Cię denerwuje, zacznij czytać książkę lub wstań i spróbuj robić coś monotonnego.

Pamiętaj, że sen to nie luksus, a konieczność, to po prostu zdrowie, wyciszony umysł, kreatywne myślenie i dobry humor następnego dnia!

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here